Onderzoeker

Drs. L. Vriend

Arts en PhD kandidaat

Universitair Medisch Centrum Groningen

Linda Vriend studeerde geneeskunde in Rotterdam. Na haar artsexamen startte ze in 2018 haar promotieonderzoek aan de Universiteit van Groningen naar het therapeutisch effect van ASCs en wond- en littekenbehandeling. In het kader van haar onderzoek zette ze een multicenter klinische trial op met prof. dr. P.P.M van Zuijlen inzake het verbeteren brandwonden-littekens met ASCs verrijkte lipofilling. De samenwerkende partners zijn Brandwondencentra Beverwijk en Groningen en de patiëntenvereniging ‘Vereniging van Mensen met Brandwonden’. De studie is gesubsidieerd door de NWO (€ 75.000) en Brandwondenstichting (€ 10.000). De inspirerende onderzoekssamenwerking met patiënten leverde een publieksprijs op bij de NWO en landelijke media-aandacht. Verder heeft Linda internationale samenwerking tot stand gebracht met de Federal Medical and University São Paulo (FMUSP) en Hartinstituut InCor, (São Paulo, Brazilië) onder leiding van Cristina P Camargo. Hier onderzocht zij of groeifactoren van ASCs opgeladen in een hydrogel van extracellulaire matrix bijdragen aan dermale huidflap genezing. In 2021 rondt Linda haar promotieonderzoek af en daarna wil ze graag in opleiding tot plastisch-reconstructief chirurg.